Gender jihad

Påsklov, finally. Imorgon åker vi till denna agriturism, jag ska bara äta, dricka vin, sova och läsa i fyra hela dagar. Eller kanske jag kan tänka mig en promenad inne i Siena också. Kanske.

Min "storasyster" Chiara tog sin efterlängtade examen i ryska igår. Jag var naturligtvis där och lyssnade på avhandlingen, och det slog mig att jag faktiskt var med när hon tog studenten också! Sen på kvällen var det partytime (såklart), i en lokal vid strandpromenaden i Sestri Levante. Vilt festande måste jag säga, Chiaras ryskalärare dansade på borden och stämningen var allmänt uppsluppen! Men det är ju så det ska vara!

Idag ska jag sitta i solen och läsa min nya bok som kom idag, "Inside the gender jihad - women's reform in Islam" av Amina Wadud. Hon är en av de mest fascinerande kvinnorna jag träffat, en afroamerikansk kvinna som konverterat till islam och nu arbetar för kvinnors rättigheter inom islam och med att analysera Koranen från ett kvinnligt perspektiv. Hon skapade rubriker världen över när hon 2005 ledde fredagsbönen i New York, och efter det blev hon naturligtvis objekt för enorm kritik från stora delar av den konservativa muslimska världen. Men det som mest slog mig när jag hörde henne föreläsa i Torino var det lugn hon utstrålade, lugn och styrka.

Nu är det kaffedags.


Kommentarer
Postat av: Alex

Var boken bra? Beställde den idag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback