wild world

varför känns det som att många nästan tycker att det är lite spännande, lite häftigt, med den diplomatiska krisen mellan sverige och kuba? (läs mer här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=631037)
kanske svensken har tröttnat på bilden av sitt land; det lugna, neutrala landet, där allt fungerar näst intill perfekt.
svenskarna kanske har tröttnat på att få människor i resten av världen vet var sverige egentligen ligger, att de inte vet man faktiskt kan bo där, tröttnat på att bli ihopblandade med schweiz (sweden? ohh yes, you make good watches, yeah?? and chocolate! yes, yes, very nice country!) och att den enda svenska musikgrupp folk känner till är ABBA.

det är ju så tråkigt att alltid vara så jäkla neutrala, så neutrala att man liksom smälter in i bakgrunden,
så det kan kanske hända att det nästan känns lite bra att bli anklagade för att bedriva etnisk rensning mot alla som inte är blonda, blåögda vikingar... det känns kanske lite spännande?

personligen tycker jag att det är ganska skönt att mitt (f.d.) hemland sverige är relativt okänt. folk brukar mest titta lite nollställt på en när man säger att man är svensk. ibland stöter man dock på någon kille som börjar le väldigt brett och titta lite lurigt på en när han får reda på att man kommer från sverige, sweden, svezia...(det är som att de tänker: "jaha, då har jag fixat mitt sällskap inatt...") jaja. sterotypen av den blonda, blåögda, lättfotade svenska tjejen lever faktiskt kvar. men jag jobbar på att sprida en lite annorlunda, mer mångsidig, bild av vårt folk, åtminstone i min lilla värld här i genova. 

nu ska jag plugga lite arabiska, det börjar bli komplicerat nu... försökte prata med en marockan häromdagen på bussen och jag vet inte riktigt vad jag sa, men jag tror att det var något i stil med: "hej, jo jag är arab, eller nej, jag är student från sverige, jag har pluggat arabiska förra sommaren!" (jag kan inte böja verb i presens ännu...så jag drog till med att jag pluggade förra sommaren...) undrar vad han fick för intryck av svensken. haha...


oh baby baby it's a wild world...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback